کد خبر: 1224953
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
در وزن ۵۷ کیلوگرم احمد محمدنژاد جوان در دور اول با نتیجه ۱۰ بر صفر آیال بلولیوبسکی کشتی‌گیر روسی‌الاصل تاجیکستان را از پیش‌رو برداشت، اما در دور بعد و در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل مونخ باتخویاگ از مغولستان با نتیجه ۱۴ بر ۳ شکست خورد و کسب سهمیه المپیک را از دست داد
فریدون حسن
جوان آنلاین:رقابت‌های کشتی آزاد کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس دیروز در بیشکک قرقیزستان انجام شد و نمایندگان کشتی ایران در سه وزن به مصاف رقبای خود رفتند که حاصل کار آن‌ها کسب دو سهمیه در اوزان ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم بود. 
ایران که پیش از این در وزن‌های ۶۵، ۸۶ و ۱۲۵ سهمیه حضور در پاریس را کسب کرده بود، دیروز این فرصت را داشت که در سه وزن باقیمانده، یعنی ۵۷، ۷۴ و ۹۷ تعداد سهمیه‌های خود را کامل کند، اما کار کسب سهمیه در ۵۷ کیلوگرم به خوبی طی نشد تا چشم‌امید کشتی ایران به آخرین مسابقه کسب سهمیه باشد. در دو وزن دیگر، اما ایران موفق به کسب سهمیه شد تا حالا از شش وزن المپیکی در پنج وزن سهمیه داشته باشیم و امیدوار باشیم که سهمیه آخر را هم کسب کنیم.
 
در وزن ۵۷ کیلوگرم احمد محمدنژاد جوان در دور اول با نتیجه ۱۰ بر صفر آیال بلولیوبسکی کشتی‌گیر روسی‌الاصل تاجیکستان را از پیش‌رو برداشت، اما در دور بعد و در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل مونخ باتخویاگ از مغولستان با نتیجه ۱۴ بر ۳ شکست خورد و کسب سهمیه المپیک را از دست داد. حالا ایران در آخرین مسابقه گزینشی المپیک که به صورت جهانی برگزار می‌شود باید به دنبال سهمیه وزن ۵۷ کیلوگرم باشد که احتمالاً علیرضا سرلک به این رقابت‌ها اعزام خواهد شد. یونس امامی، نماینده وزن ۷۴ کیلوگرم ایران پس از استراحت در دور اول با نتیجه ۱۵ بر ۴ بیونگ مین گنگ از کره‌جنوبی را شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. وی در این مرحله به مصاف نورکجا کایپانوف، دارنده مدال نقره جهان از قزاقستان رفت. امامی در دیدار نیمه‌نهایی این وزن با ارائه یک کشتی کاملاً برتر حریف قزاقستانی خود را ۱۱ بر صفر شکست داد و سهمیه این وزن را برای المپیک به دست آورد. 
در وزن ۹۷ کیلوگرم که ۱۰ نفر حضور داشتند، امیرعلی آذرپیرا پس از استراحت در دور نخست در دور دوم و مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل آرش یوشیدا، کشتی‌گیر دورگه ایرانی و ژاپنی از کشور ژاپن روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۹ بر یک به برتری رسید و راهی نیمه‌نهایی شد. در این کشتی، آذرپیرا با اینکه از نفس افتاده بود، اما روی حمله‌های یوشیدا با زیرکی به امتیاز می‌رسید و وقتی داور سوت پایان مسابقه را زد، آذرپیرا روی تشک دراز کشید. این کشتی‌گیر در نیمه‌نهایی با یک کشتی بابرنامه و زیرکانه موفق شد حریف سرسخت مغول خود را ۳ بر صفر شکست دهد و پنجمین سهمیه المپیک کشتی آزاد را برای ایران به دست آورد.
اما پیش از شروع این مسابقات، حاشیه‌های آن سروصدای زیادی به راه انداخت، از جمله اینکه علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی که قرار بود همراه با کیومرث هاشمی، وزیر ورزش به بیشکک سفر کند تا هم به سه نماینده کشتی ایران روحیه بدهند و هم در شورای کشتی آسیا شرکت کنند با لغو پرواز‌های بین‌المللی از این سفر جا ماندند تا رئیس فدراسیون کشتی به برقراری تماس تصویری با ملی‌پوشان کشتی آزاد بسنده کند.
رئیس فدراسیون کشتی در گفت‌و‌گویی مفصل خطاب به نمایندگان کشورمان گفت: «اگر به دنبال کسب مدال در المپیک هستید، پس کسب سهمیه باید برایتان راحت‌تر باشد. هر کدام از شما یک سردار برای ایران و نماینده ۸۵ میلیون مردم عزیز کشورمان هستید و نگاه مردم به افتخارآفرینی شما در این مسابقات است.»
وی تصریح کرد: «ما با دعای خیر مردم و تشویق آن‌ها روحیه می‌گیریم، شما هم باید با بالا بردن پرچم ایران اسلامی به مردم روحیه بدهید و آن‌ها را خوشحال کنید. تمرینات خوبی را پشت سر گذاشته‌اید، هیچ کشتی‌گیری مانند شما تمرین و کار نکرده، پس به داشته‌های خود اطمینان کنید و حریف را دست‌کم نگیرید. کادر فنی برای شما زحمات فراوانی کشیده است. فیلم تک‌تک حریفان شما را آنالیز کرده و اطمینان داشته باشید که موفق خواهید شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار